Bf + 11 och bm-kontroll

tisdag 4 januari 2011 23:20 Upplagd av Flugans mamu
Att vi skulle behöva gå över tiden så här länge trodde jag nog inte när jag blev gravid. Jag hade som "mål" att föda den 17:e december, men det gick ju sådär.. :-) Nu har vi iaf fått en dag för igångsättning! På lördag ska vi ringa bb på morgonen och få en exakt tid. Wii så spännande! Senast söndag borde bebis vara hos oss.

Idag var det alltså dags för den sista kontrollen hos bm. Vi fick träffa en annan barnmorska än den vi brukar ha eftersom vår ordinarie var på semester. Fick börja med att ta blodprov och tillskillnad mot hur det brukar vara så låg undertrycket ganska högt. 125/90 tror jag att det var och barnmorskan tyckte att jag inte borde gå gravid länge till. Hon kollade även om det fanns äggvita i urinen, något jag aldrig gjort förut. Antar att det var för att utesluta havandeskapsförgiftning.

Magen växer på, idag låg sfmåttet på 41. Barnmorskan trodde att det är en 4 kilosbebis jag väntar och jag tror faktiskt det samma. Min gissning ligger på 4100 g. Flugan vägde 3555 men den här bebisen känns större. Har tom fått ett par bristningar allra högst upp på bebismagen. Hoppas bara att det inte är en jättebebis... Bm tyckte även att magen hade en lustig form. Bebisen ligger alltid så det blir en stor bula högt upp på höger sida av magen. Av nån anledning blev jag lite orolig när hon sa så. Men det är nog ingen fara... den kanske bara har en jätterumpa :-) Huvudet var iaf helt fixerat nu.

Fyra dagar kvar alltså... hjälp. Plötsligt blev det väldigt verkligt att vi ska ha barn. Jag ska föda. Lite läskigt är det allt, både själva förlossningen och det som kommer efter, flerbarnslivet.

1 Response to "Bf + 11 och bm-kontroll"

  1. mamma jakeline Says:

    Tänk att ni snart har två underverk hos er! För mig är det ännu lite overkligt att jag ska bli tvåbarnsmamma, men jag antar det ger sig när bönan behagat kika ut... Men iaf... det är rätt stort... :P

Skicka en kommentar