Lugn lördag

lördag 29 oktober 2011 09:35 Upplagd av Flugans mamu
I dag har jag vaknat upp till ett tomt och tyst hus. Barnen är hos sin faster och mannen jobbar. Jag hade migrän igår och eftersom mannen inte kunde vara hemma idag så ordnade vi barnvakt oavsett hur jag skulle må i dag. Nu mår jag hyfsat så det är med liite dåligt samvete jag sitter här. Men jag ska försöka njuta av lugnet innan jag ringer C och hör om jag ska hämta barnen. Om inte huvudet blir sämre igen vill säga. Det molar lite oroväckande fortfarande och jag känner mig som överkörd av ett tåg, det gör jag alltid dagen efter ett migränanfall. Får se vad huvudet säger efter en dusch och lite kaffe.

Lillebror har haft tre riktigt jobbiga nätter i rad nu. Han vaknar och skriker hysteriskt. Han vill inte ha välling och tar man upp honom kastar han sig bara i famnen. Jag provade att amma honom en gång och då blev han lugn, men han somnade inte efteråt utan låg vaken runt en timme innan han var så pass trött att vi kunde lägga honom i spjälsängen igen. Jag vill egentligen inte nattamma, men när han blir så där ledsen tar jag till de knepen som jag vet fungerar. Undrar bara vad det beror på att han vaknar. Han är förkyld så det kan ju vara en anledning. Magen? Tandsprickning? Utvecklingsfas? Kan vara vad som helst som vanligt... Det vi ska prova är att inte låta han sova så länge på eftermiddagen. Inte efter 15, och inte mer än 60 minuter. Han kanske har fått sova för mycket om dagarna och inte är trött på natten. När Flugan var lika gammal körde vi 5 minutersmetoden. Det funkade kanon på henne, men lillebror sover i vårat rum så jag undrar om det skulle funka med 5mm då. Man ska väl helst gå ut ur rummet om jag minns rätt. Men vi får börja med att justera eftermiddagsluren så får vi se om det blir bättre. Men först får han bli frisk från sin förkylning, jag tycker man ska få sova om man är sjuk.

Flugan har blivit helt blöjfri om dagarna! Hon som alltid har haft det lite jobbigt med sin mage och att bajsa, gör numera alla sina behov på toaletten! Man får absolut inte hjälpa till, utan hon gör allt från att dra fram pall och lägga på sin lilla toaring till att tvätta händerna efteråt helt själv. Fast när hon bajsar har vi sagt att mamma eller pappa måste få torka och det tycker hon är okej. Med en liten godismuta så började hon kissa på dagis också och går helt själv där också nu. Nattblöjan brukar oftast vara torr så den är nog också borta snart.

Nu ska jag inte sitta för länge här vid datorn så nu blir det en lång dusch i lugn och ro.

0 Response to "Lugn lördag"

Skicka en kommentar