Lite vad som hänt sen sist

onsdag 5 oktober 2011 10:18 Upplagd av Flugans mamu
Dagarna rullar på som vanligt här. Vet inte vart all tid tar vägen, men det är fullt upp från mogon till kväll och bloggandet uteblir.

Lillebror blir 9 månader i dagarna. Lika länge ute som i magen alltså, och jag blir lite ledsen över att tiden går så fort. Att han är rätt tidig i sin utveckling gör att han känns ännu mindre som min lille bebis :-(

Nu har lillebrors sjätte tand kommit och nu gör det rackarns så ont när han bits! Har fått flera blåmärken för när han är hungrig biter han mig på överarmarna. Än så länge har alla tänderna kommit utan större biverkningar, men de flesta har kommit i samband med snuva. Eller om snuvan kommit i samband med tandsprickningen, det vet jag inte.
På åttamånadersdagen stod han utan stöd för första gången. Bara någon sekund, men nu blir sekundrarna fler och fler för varje dag. I går försökte han ta ett steg också, men jag tror att man nog måste kunna stå innan det fungerar att traska i väg, något lillebror tydligen försöker strunta i :-)

Jag har ju tyckt att lillebror är en tyst bebis, det tog ett tag innan han började göra ljud, men nu bubblar han på. Han kan säga titta, eller han viskar mer fram ett "tta" och sen kollar han oftast efter en lampa eller något foto på väggen. Mamma blir "nanana" och pappa är "tata". Utöver det är det bara han som förstår vad han säger.

För Flugan har det också hänt massor sen sist. Hon har blivit blöjfri! Hon vägrar gå på pottan men stora toaletten går bra. De gånger hon måste ha blöja på sig, när hon ska sova eller om vi ska åka längre sträckor med bilen tex så blir hon jätteledsen. Hon tycker det är jättekul att gå på toaletten och man får inte hjälpa till med något, utan hon går in på toa, stänger dörren och gör allt som hon ska. Det är lite så med det mesta nu, att hon kan själv. Det enda jag får hjälpa henne med är att knäppa byxor och dra upp blixtlås. Ofta hamnar tröjor och byxor både bakochfram och inochut men det kan vara tycker jag. När hon varit så duktig och fått på sig allt själv vill jag inte komma och säga att det blivit "fel". Det enda jag ibland påpekar är att hon kan byta plats på skorna så blir det lättare att gå.

Idag har Flugan blivit lovad karuseller. Det är den årliga marknaden i stan och trots att det som vanligt antagligen inte finns så mycket att se så ska vi gå ner en liten stund i eftermiddag. Och vagn ska vi ha med oss, usch och fy. Ibland saknar jag att inte ha bärsele. Till lillebror då förstås. Flugan får allt traska själv i sina två nummer för stora skor. Det kan bli så när man hittar fina skor på loppis, att man blir så kär att man måste ha skorna dag som natt, och att de sen är stora som båtar spelar ingen roll för en två-och-ett-halvtåring.

Nu blir det lite Wordfeudande innan lillebror vaknar.
          

1 Response to "Lite vad som hänt sen sist"

  1. mamma jakeline Says:

    Ja du... tiden går alldeles för fort, det håller jag med om! Hoppas att A håller sig lagom i utvecklingen. Hon kan redan sitta själv kortare stunder och tycker att fast föda är väldans smaskigt. :P

    Ni ska inte kika förbi vår marknad imorgon? :P

Skicka en kommentar